Az Európai Bizottság szerint a magyar reklámadó sérti az uniós szabályokat

Az Európai Bizottság 2016. november 4-én közzétett álláspontja szerint a reklámadó egyes rendelkezései összeegyeztethetetlenek az Európai Uniós szabályokkal.

Mint arról mi is beszámoltunk, az Európai Bizottság 2015 márciusában indított mélyreható vizsgálatot a 2014. június 17-én hatályba lépett reklámadóval kapcsolatban. Akkor a progresszív adókulcsok alkalmazásának felfüggesztését kérte Magyarországtól az Európai Bizottság, tekintettel arra, hogy az adókulcsok progresszivitása előnyben részesített egyes vállalatokat. Az Európai Bizottság megállapította azt is, hogy az elhatárolt veszteségek levonásának lehetőségére vonatkozó rendelkezés szintén indokolatlanul előnyben részesített egyes vállalatokat. Az elhatárolt veszteségre vonatkozó kedvező szabályokat ráadásul csak azon vállalkozások vehették igénybe, amelyek 2013-ban nem voltak nyereségesek, így a szabályozás lehetővé tette számukra, hogy kevesebb adót fizessenek.

A felfüggesztésre vonatkozó felhívásnak Magyarország csak részben tett eleget, mivel a 2015 júliusa óta hatályos módosítás továbbra is fenntartotta az árbevételen alapuló progresszív adókulcsokat, igaz jelentősen kisebb tartományra vetítve, illetve jelentősen kevesebb adókulcsot alkalmazva. Azonban nem változtak a korábbi veszteségek levonására vonatkozó korlátozások.

A most meghozott döntés értelmében Magyarországnak meg kell szüntetnie a vállalatok közötti igazolatlan különbségtételt, és helyre kell állítania az egyenlő bánásmódot a piacon. Ezen felül a Bizottság előírta, hogy a magyar hatóságoknak meg kell állapítaniuk a Bizottság határozatában megadott számítási mód alapján a reklámadó törvény és módosításai következtében juttatott „jogosulatlan támogatás” (visszafizetendő adó) összegét – ha volt ilyen, pl. a veszteségelhatárolás figyelembevétele miatt. A jogosulatlan támogatás összegét az érintett vállalatoknak vissza kell fizetniük, kivéve, ha Magyarország igazolja, hogy a támogatás a Bizottság csekély összegű támogatásokra vonatkozó rendeletével (de minimis rendelet) összhangban történt.

A Bizottság határozatával kapcsolatban jelenleg csak egy közlemény érhető el, a határozat betekinthető változata a titoktartási kérdések tisztázását követen lesz elérhető itt.

2016. október 28-án – a Bizottság mostani közleményének megjelenése előtt – került az Országgyűlés elé az őszi adócsomag, amely értelmében módosulnának a reklámadó szabályai is, azonban a Bizottság által kifogásolt szabályok változatlanok maradnának.

A reklámadó javasolt módosításáról bővebben itt olvashatnak.