A NAV 2019-re vonatkozó ellenőrzési terve

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal előző héten közzétette a honlapján a 2019-re szóló ellenőrzési tervét, valamint a jogkövetést segítő eljárások fő téma és célcsoportjait.

Az alábbiakban az adóhatósági tájékoztatóban foglalt fontosabb ellenőrzési célokat és elveket foglaltuk össze.

Kiemelt célok, elvek

Az adóhatóság tájékoztatója alapján a NAV ellenőrzéseinek elsődleges célja 2019-ben a költségvetési bevételek védelme, a rejtett gazdaság és az adóelkerülés visszaszorítása, továbbá az önkéntes jogkövetésre ösztönzés.

A 2019-es év kapcsán az adóhatóság kiemelt feladatként határozta meg az Online Számla rendszer adatszolgáltatási kötelezettségének ellenőrzését. Ezen belül a hibátlan adatszolgáltatások érdekében az adózók támogatása, valamint a beérkezett adatok NAV ellenőrzéseihez történő felhasználása a cél.

Ezen kívül továbbra is kiemelt célként szerepel a NAV-hoz valós időben beérkező adatok (pl. online pénztárgépen, EKÁER-n keresztüli automatikus adatszolgáltatási kötelezettség) kockázatelemzése és a gazdasági események után rövid időn belül történő ellenőrzések megkezdése, lefolytatása.

Ellenőrzési feladatok 2019-re

Fellépés a rejtett gazdaság ellen

Az adóhatóság ebben a körben fő feladataként tűzte ki, hogy a kockázatos foglalkoztatóknál ellenőrzéseket végez az áfacsalások visszaszorítása, a foglalkoztatással kapcsolatos adókötelezettségek terén tapasztalható visszaélések további csökkentése, az állami költségvetésnek okozott kár minél nagyobb arányú megtérülése érdekében.

A főbb ellenőrzési területek, célszemélyek közé tartozik, tartoznak például a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozók, a foglalkoztatottak bejelentése és a kifizetői bevallások közötti anomáliák, a minimálbérre és a garantált bérminimumra történő átállás esete, az elektronikus kereskedelem (webhelyek, webáruházak), az építőipari vállalkozások, a szálláshely-szolgáltatók, a tudatosan felépített számlázási láncolatokban részt vevő vállalkozások (EKÁER-bejelentések alapján), valamint az áfacsalással bonyolított zöldség- és gyümölcs-kereskedelmi ügyletek.

Kiemelt adózók ellenőrzése

A NAV tájékoztatója alapján az adóhatóság a legnagyobb adóteljesítményű adózókat kiemelkedő költségvetési hatásuk miatt folyamatosan figyelemmel kíséri, illetve kiemelten ellenőrzi az újonnan ebbe a körbe került adózókat.

Az adóhatóság 2019-ben is kiemelt figyelmet fordít az adózók transzferárképzési gyakorlatára és az ehhez kapcsolódó kötelezettségek teljesítésére. Ezzel kapcsolatban megjegyezzük, hogy február végén az OrienTax szakemberei is részt vettek a NAV által negyedéves rendszerességgel megrendezett transzferár szakmai egyeztetésen.

Ezen a megbeszélésen az adóhatóság azt az információt osztotta meg, hogy 2018-ban közel 300 transzferár célú ellenőrzést végeztek el, mely ellenőrzések keretében összesen kb. 5 milliárd Ft adóhiány megállapítása történt. A tervek alapján 2019-ben hozzávetőlegesen 1.000 transzferár típusú ellenőrzés várható, mely revíziókat szektorokra/iparágakra bontva és akár az egész iparágra kiterjedően végeznek el. Az adóhatóság becslései szerint 50-60 milliárd Ft transzferár eltéréssel lehet potenciálisan számolni, mely összeg kb. 8-9.000 cégre vezethető vissza.

Önkéntes jogkövetés

A NAV 2019-ben támogató eljárásokat jellemzően a következő adózói körben tervez végezni: turizmusfejlesztési hozzájárulás alanyai, a nemzetközi, automatikus információcsere révén beérkezett adatok alapján nem megfelelő mértékű adót fizető, vagy egyáltalán nem adózó adóalanyok, egyéni vállalkozók (akiknél máshol van bejelentett, 36 órás munkaviszonyuk), foglalkoztatóknál (az alkalmazottak bejelentésére és az ehhez kapcsolódó bevallásokra fókuszálva).